Rebound-effect op grote schaal onderzocht

Een derde van verwachte energiebesparingen gaan op aan comfortverhoging. Erdal Aydin heeft in zijn promotieonderzoek op basis van 563.000 Nederlandse woningen het rebound effect gekwantificeerd.

Daaruit bleek dat een derde van de aanvankelijk gerealiseerde besparing voortkomend uit isolatie van woningen en het toepassen van energiezuinige labels op apparaten weer wordt aangewend om het comfort te verhogen door bijvoorbeeld de verwarming een graadje hoger te zetten in het geïsoleerde huis. Dit effect wordt aangeduid met ‘rebound effect’. Uit het onderzoek blijken ook opvallende verschillen tussen categorieën van bewoners. Het rebound effect is bijvoorbeeld veel groter bij huurders en lage inkomensgroepen, dan bij huiseigenaren en hogere inkomensgroepen.

Zijn energiebesparingsprojecten dan zinloos? Wij vinden van niet!

  • Fysieke maatregelen moeten vergezeld gaan van bewustwording over effecten van je gedrag. Daarom is een energiedisplay die direct inzicht geeft in je actuele energieverbruik nuttig. Dit maakt sturen op besparen gemakkelijker. Een gerenoveerde woning zou eigenlijk altijd moeten worden opgeleverd met een eenvoudige energiedisplay om mensen hun energieverbruik in eigen hand te geven
  • Een belangrijk motief naast energie en/of geldbesparing voor dit soort maatregelen is nu eenmaal comfort. Het is verstandig om dit in te calculeren bij voorspellingen van energiebesparing. In een niet geïsoleerd huis worden bijvoorbeeld niet altijd alle kamers verwarmd, terwijl je bij een goed geïsoleerd huis het hele huis vaak op een basistemperatuur brengt.
TAGS: